Däckbyte

För att få de köregenskaper som passar din körstil bäst behöver du välja rätt mix av några av följande egenskaper:

  • Stabilitet i höga hastigheter

  • Grepp på torr och våt vägbana (sommardäck) respektive snö och is (vinterdäck)

  • Kort bromssträcka

  • Livslängd, ekonomi och bränsleförbrukning

  • Komfort och låg ljudnivå

  • Miljöegenskaper

  • Utseende

Vintervalet - dubbdäck eller friktionsdäck?


Den grundläggande skillnaden mellan sommar- och vinterdäck är gummiblandningen som används. De flesta sommardäck är tillverkade av en gummiblandning som hårdnar vid temperaturer under 7°C. Till vinterdäck använder man en särskild gummiblandning som är optimerad för vinterförhållanden.

Att välja mellan dubb- och friktionsdäck handlar om att göra ett övervägande av vilka vägförhållanden som är aktuella för dig. Friktionsdäck anses ha ett överlägset grepp på underlag av lös snö. På hård snö bedöms de bägge däcktyperna som jämnbördiga, medan dubbdäck framhålls som det säkrare alternativet på hård is.

För de som bor i de södra delarna av Sverige, och i städer, finns det sällan anledning att välja dubbdäck. De ger ett större rullmotstånd, river upp vägbanan och avger farliga partiklar i större utsträckning än sina friktionsmotsvarigheter.

En outsider i däckvalet är så kallade året runt-däck. De är helt olämpliga för svenska förhållanden eftersom gummiblandningen varken passar för våra vinter- eller sommarförhållanden. Vintertid ger de för dåligt väggrepp och sommartid slits de snabbare än vanliga sommardäck på torrt väglag.

När måste jag byta däck?


Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag.
Mellan 1 oktober och 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck vid vinterväglag.

Däckhotell

Däckhotell är ett annat namn för däckförvaring och är en tjänst som en del av Autoexpertens verkstäder erbjuder. Det är ett smidigt sätt för dig att själv slippa förvara och bära omkring på däcken.

När det är dags att byta från sommar- till vinterdäck och vice versa hör du helt enkelt av dig och bokar en tid hos din verkstad. Däcken du får på bilen är tvättade och fyllda med rätt lufttryck. De däck du inte använder förvaras torrt, mörkt och svalt - bästa sättet att förlänga deras livslängd.

Hjulinställning

 En hjulinställning (kallas också 4-hjulsmätning) innebär att man justerar hjulens vinkel mot vägen. På så sätt undviker man att däcken slits onormalt mycket eller ojämnt, dessutom ser man till att bilen inte drar åt något håll.

Du bör göra en hjulinställning om

  • Du upplever att din bil drar åt något håll eller känns instabil.

  • Du råkat köra på eller stöta i någonting, till exempel en refug eller en trottoarkant.

  • Ratten inte återgår till sitt ursprungsläge efter att du svängt.

  • Ratten inte är rak när du kör rakt fram.

  • Däcken slits ojämnt eller ovanligt mycket.

Fördelen med att ha en korrekt hjulinställning är att det minskar slitaget på dina däck och ökar körkomforten. Det är slitsamt att sitta och justera bilen i sidled mer än nödvändigt. 

 
 
 

Känn dig välkommen att höra av dig till oss för rådgivning!